۱۳۸۷ مرداد ۲, چهارشنبه

گزارشگران بدون مرز خواهان تعیین گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران است


در تاریخ ٢٥ تیر ماه گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه ای به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، و تشریح وضعیت آزادی مطبوعات و بیان در ایران، خواهان تعیین گزارشگر ویژه‌ای از سوی سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران شد.

در پی محکومیت جمهوری اسلامی ایران از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در تار یخ ٢٥ آذر ماه ١٣٨٦ این مجمع دبیر کل سازمان ملل را مامور تهیه گزارشی در باره وضعیت حقوق بشر در ایران کرد. آقای بانکی مون نیز این ماموریت را به کمیساریای عالی حقوق بشر محول کرد. در این باره گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه ای به دفتر این عالی ‌ترین نهاد در امر حقوق بشر، گزارش کاملی از وضعیت آزادی بیان و مطبوعات در ایران را در شش ماهه اول سال میلادی به این نهاد ارائه کرده است.

در این نامه آمده است : " از تاریخ ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران متاسفیم که اعلام کنیم وضعیت آزادی مطبوعات و بیان در ایران وخیم تر شده است. در طی شش ماه گذشته بیش از ٢٠ نشریه توقیف شده است. ١٣ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در دادگاه‌های غیر علنی، ناعادلانه و با محروم شدن از حقوق اولیه خود به احکام از شش تا یازده سال محکوم شده‌اند. در همین مدت سازمان ما بيش از ٢٠ مورد احضار و بازجویی و بازداشت را شمارش کرده است."

در بخش دیگری از این نامه خطاب به مسوولان کمیساریای عالی حقوق بشر با تشریح وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی نوشته شده است " هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با ٧ روزنامه‌نگار زندانی بزرگترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه است." گزارشگران بدون مرز در این نامه به ویژه از وضعیت دو روزنامه‌نگار کرد عدنان حسن‌پور و هیوا بوتیمار که به مرگ محکوم شده‌اند ابراز نگرانی کرده است.

"مصونیت از مجازات " برای عاملان خشونت و مرگ روزنامه نگاران یکی دیگر از محور های نامه گزارشگران بود که با اشاره به قتل های سياسی روزنامه‌نگاران ونویسندگان پيروز دوانی، مجيد شريف، محمد مختاری، محمد جعفر پوينده، در سال ١٣٧٧در تابستان و پائیز ١٣٧٩، قتل زهرا کاظمی در تابستان ١٣٨٢ و کشته شدن آيفر سورچه روزنامه‌نگار شهروند ترکیه در سال ١٣٨٥ خواهان پیگری گزارشگران سازمان ملل در این باره شد.

آيفر سورچه روزنامه نگار خبرگزاری فرات در مرداد ماه ١٣٨٥ (FHA, Firat Haber Ajansi) به همراه يکي از همکارانش و به هنگام خروج از مرز در منطقه مرزی در شمال غربي ايران (کليراش در استان آذربايجان شرقي) توسط نظاميان به قتل رسيد. خانواده اين خبرنگار برای تحويل گرفتن پيکر فرزنداشان به بيمارستان شهر سلماس مراجعه کرده اند، اما مسوولان بيمارستان به آنها گفتند که پيکر دخترشان در اختيار ماموران نظامي ايران است. خانواده آيفر سورچه توسط ماموران انتظامي بازداشت و مورد بازجويي قرار گرفته و سپس به ترکيه بازگرداننده شده اند. جمهوری اسلامی ایران تاکنون به خانواده وی هیچ اطلاعی از چگونگی قتل این روزنامه نگار نداده است.

گزارشگران بدون مرز

۱ نظر:

orshid گفت...

درود به همه هم وطنان مبارز
دوست من یک دانشجوی آزاد و آزاد اندیش است که متاسفانه یه دلیل بیان اعتقاداتش بر علیه اسلام و حکومت اسلامی و لزوم نظارت رسانه ها بر دولت از سوی نهاد های امنیتی ایران تهدید و تحت تعقیب قرار گرفته است و مجبور به ترک دانشگاه و مخفی شدن گردیده ایشان تا کنون دو بار بازداشت شده است به جرم اقدام بر علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی و از سوی یکی از اساتید دروس اسلامی به عنوان مرتد قلمداد شده و پرونده ای علیه وی تشکیل گردیده
من هیچکس رو نمی شناسم که بتونه کمکشون کنه عاجزانه خواهشمندم اگر می تونید برای لغو دستور تعقیب ایشان به من مشاوره بدهید.
ایمیل من:orshid1978_ir@yahoo.com می باشد بی صبرتنه منتظر پاسخ شما هم وطنان هستم

 
Free counter and web stats